Känner du till vårt team Hybridkonsult?

Möt Petar Bjelivuk – Teamledare, kundansvarig och den proaktiva hjälpande handen i konsultprojekt
Petar Bjelivuk

Petar arbetar som teamledare för våra hybridkonsulter på UCS IT Solutions, men han är också mer än så. Med en stark vilja att hjälpa, utveckla och skapa trygghet fungerar han som en länk mellan tekniken, teamet och kunderna.


IT-bakgrunden och intresset för människan

Petar började sin IT-karriär som 1st och 2nd line-tekniker och tog snabbt steget vidare till konsultrollen, där han ofta var på plats ute hos kunder. Han pluggade först till programmerare, men insåg tidigt att det inte var kodandet han brann för, utan kontakten med människor och problemlösning i vardagen.

Hans resa har sedan gått från olika arbetsplatser och roller inom IT. Bland annat på en IT-avdelning, där han avancerade från 2nd line till 3rd line på bara ett halvår. För cirka ett år sedan anslöt han slutligen till vårt team på UCS IT Solutions, där behovet och timingen stämde perfekt!

Fokus på balans och utveckling

Som teamledare för Hybridkonsulter är Petars roll att se till att både teamet och kunder får rätt stöd vid rätt tid. Han leder möten, följer upp projekt och fungerar som den som översätter kundens behov till konkreta uppdrag för IT-teknikerna.

”Mina tekniker vill jobba med teknik. Jag fungerar som deras röst utåt, leder samtalen och hjälper kunden vidare”, säger han.

Samtidigt brinner Petar för verksamhetsutveckling och att hjälpa kunder att ta nästa steg. När vår IT-support löser direkta problem här och nu, kliver Petar gärna in för att hitta förbättringarna och framtidslösningarna.

Den röda tråden i arbetsdagen: Projekt, uppföljning och teamets välmående

Petar är ofta ute hos kund - i uppstartsmöten, för att driva projekt vidare eller för att lösa något på plats. Samtidigt är rollen som teamledare för hybridkonsulter relativt ny för UCS IT Solutions, vilket gör att Petar också har en fot i det tekniska och agerar IT-tekniker när det behövs. Han växlar mellan att utföra, leda och lyssna och ser till att teamets arbetsbelastning är hållbar:

”Det är jätteviktigt för mig att se hur teamet mår. Balansen får aldrig svaja.”

För Petar är även kommunikation A och O. Både team och kunder hålls uppdaterade, även i fall där projekt skulle fördröjas eller på annat sätt förändras.

”Det viktigaste är att kunden vet vad som händer. Jag är hellre ärlig än försöker gå runt problemet. Det skapar trygghet i längden.”

Glöd i ögonen av att ligga steget före

Att vara lyhörd och proaktiv är centralt i Petars sätt att arbeta. Han lär känna kunderna, hittar nästa steg och presenterar förbättringar innan kunden själv sett dem. Målet är att förbättra och förenkla för kunden i dennes vardag.

”I många fall vet inte kunderna vad de behöver förrän man berättar det. Jag vill att de ska förstå värdet innan vi utför något arbete.”

För honom handlar proaktivitet också om att vara nära verksamheten, förstå människorna bakom systemen samt att ha en tydlig översikt över förbättringspunkter och planering för åtgärder.

IT-planen är vägen framåt

En viktig del av Petars arbete är att ta fram IT-planer. Den är grunden för ett lyckat kundsamarbete och leverans. Petar intervjuar nyckelpersoner hos kunden, identifierar röda trådar och bygger sedan en konkret plan för hur verksamheten kan bli mer säker och effektiv kopplat till IT. Vanliga rekommendationer som utkommer ur en IT-plan är exempelvis ökad säkerhet, tydligare arbetssätt och effektivisering av interna processer.

När Petar lär känna kundens verksamhet ser han snabbt var tid och resurser kan sparas. En VD vill ofta veta tidsvinst och kostnadseffektivitet. IT-ansvariga vill veta det tekniska. Petar anpassar dialogen efter personen, men målet är detsamma: en långsiktig och smart IT-utveckling.

Kraft och inspiration för högklassig leverans

Det som driver Petar mest är att se kunderna utvecklas. Ibland handlar det om att säkra upp en miljö, ibland om att skapa bättre arbetsflöden och vardagsrutiner. Han tror att säkerhet och medvetenhet kommer vara de största trenderna framåt: cyberattacker blir allt fler, och företag behöver utbildas för att möta kunna dem.

Utanför jobbet prioriterar Petar återhämtning. Han tränar mycket, kopplar av med film, serier och spel samt umgås med nära och kära. Helgerna fylls av såväl små som stora aktiviteter. Det viktiga är att alltid ha något att se fram emot, enligt Petar själv:

”Kan man inte svara på frågan vad man ser fram emot, då behöver man fundera över det. Det ger energi och bidrar till att kunna göra ett extra bra jobb!”