ETT KUNDCASE

Vzual – din digitala butiksassistent

Konceptet

Har du någonsin gått in i en butik och undrat vart du hittar det du letar efter? Sedan, när du står vid hyllan så hittar du alldeles för många alternativ som får dig att undra vilken produkt som är rätt för dig?

Då löser Vzual ditt problem!

Med hjälp av en skärm kan användare få rekommendationer på handskar i t.ex. GUIDE’s butiker, och dessutom filtrera handskarna utifrån de behov som användaren har. Exempelvis kan du välja brandsäkra handskar som även ska hålla mot extrem kyla, då får du till slut ett par få alternativ som tillgodoser dina behov. Med tre enkla steg får du en personlig rekommendation på rätt produkt för dig.

Lösningen

För att göra denna lösning möjlig var det viktigt att kunna använda sig av så mycket befintlig data som möjilgt. Därför hämtar systemet all produktinformation från kundens befintliga system, så att de inte ska behöva arbeta i olika system, utan kan jobba på precis som vanligt, och låta den digitala butiksassistenten uppdatera sig automatiskt.

I en tidig version gjordes lösningen som en app, med hjälp av något som heter NativeScript, som konverterar Javascript till appar. Men därefter beslutades att hellre gå med en webblösning, för att hålla systemet enhetligt på alla möjliga enheter, samt att det enda som då behövs från kunden är en dator med internetuppkoppling.

I ett senare skede kopplades även systerbolaget UCS Industrial in för att skräddarsy panelerna som assistenten står på, för att säkerställa att assistenten ser ut som en naturlig del av butiken, med butikens designupplägg. Detta gör att varje kund kan ha sin unika design präglad på sin digitala butiksassistent.

 

Resultatet

Resultatet blev ett enkelt, smidigt & snabbt system. Utöver en nöjd kund & ett fantastiskt roligt projekt, kan slutkunderna även få följande fördelar:

  • Mer tid för anställda att fokusera på andra arbetsuppgifter istället för att behöva dirigera kunder.
  • Snabbare kundflöde då användarna vet vart de ska.
  • Ökad köpbenägenhet då användarna får en rekommendation på vad som passar deras behov, vilket gör att det inte blir förvirrade av för många alternativ.
 

Tekniken

Vi har byggt webblösningen i Vue.js & Laravel, som är bland de mest populära ramverken för att bygga applikationer för webben. Med hjälp av Vue.js, som är ett ramverk byggt med Javascript, kunde den skräddarsydda designen anpassas snabbt. Detta stöds av ett smidigt ramverk som Laravel, det mest använda backendsystemet 2020, för att skapa en effektiv & beprövad teknik som är både beprövad nog för att vara ett tryggt alternativ, men också ett effektivt ramverk för att säkerställa att systemet fungerar snabbt & smidigt.

Kontaktperson

Liknar detta projekt något som du behöver hjälp med? Eller har du någon annan idé som du vill ha hjälp med att förverkliga? Hör av dig för att boka in en timmes kostnadsfri rådgivning hos oss.

Taha Salim Taha
Affärsutvecklare

076 30 60 546
taha.salim@ucsit.se

Liknande inlägg

Integration

Integration mellan Topdesk & Visma

När kunden hanterar ett serviceärende i Topdesk, vill denne inte behöva arbeta dubbelt och fylla i information även i Visma. Därför utvecklade vi en integration som möjliggör för kunden att enbart behöva lägga in informationen i Topdesk, som därefter automatiskt synkroniseras i Visma & en faktura skickas automatiskt ut till kund vid slutet på månaden.

Läs mer
läkare som håller i stetoskop
Apputveckling

Appen mHospital, digital doktor i Indien

mHospital är en app som idag är live i Indien där användare har tillgång till digital sjukvård. Detta innebär att kunden beskriver sitt problem genom appen, blir tilldelad en läkare & parterna kan därefter konversera med varandra genom videosamtal.

Läs mer