Maskinia – Migrering från lokal server till Microsoft 365

Migrering från lokal server till Microsoft 365

Om Maskinia

Har du en äldre server som hanterar din domän och e-post?

Maskinia AB ett företag som specialiserat sig på entreprenadmaskiner. Maskinia medverkar långsiktigt till att utveckla den svenska maskinflottan. Genom de märken Maskinia representerar kan de minska miljöpåverkan och bränsleförbrukningen, vilket även kan göra din verksamhet mer lönsam och konkurrenskraftig. Deras ambition är att vara din maskinpartner och följa sina kunder i vått och torrt. Dem har en strävan att löpande stötta kunden i sin verksamhet och förenkla deras vardag.

Målsättning

Ledstjärna är att med engagemang, kunskap och erfarenhet erbjuda suverän service samt hjälp till rätt maskin och utrustning som skapar den bästa totalekonomin för sina kunder.

Vill du veta mer om Maskinia? Besök deras hemsida

Vad var behovet?

Maskinia hade tidigare en utdaterad fysisk server hos oss på UCS IT Solutions och behövde en mer framtidssäker lösning för domänhantering och e-post. Vi initierade därför till en förändring, där det naturliga steget blev Microsofts molntjänster.

Vi tillsatte en intern projektgrupp och tittade på hur vi skulle kunna genomföra projektet så smidigt som möjligt och tog det sedan vidare med kunden.

Effekten

Effekten blev en framtidssäkrad lösning med drift av virtuell server hos UCS IT Solutions samt e-posthantering i Microsoft 365. Maskinia hade redan licenser för Office 365, därför blev steget till e-posthantering i Microsoft 365 naturligt. Vi har nu en plan för att lyfta upp Maskinia med sin e-posthantering till Microsoft 365 under april månad och den gamla servern kan sedan fasas ut. Alla som idag ligger i gamla lokala mailservrar skulle kunna vinna på att gå över till denna moderna och flexibla lösning för e-posthantering. Därtill (beroende på licensform) får man möjligheten till fillagring och samarbetsytor i Teams, Excel med mera.

Maskinia kundcase

Resultatet

Vi undersökte vad som kunde vara en effektivare lösning för att förbättra deras uppkoppling och landade i att det som passade bäst var Always on VPN. Vi hjälpte Creanova att gå över vilket ledde till: 

  • Framtidssäkrad drift-lösning.

  • Modernare och mer flexibel  e-post-hantering.

  • Tillgång till fillagring och samarbetsytor.
Hur kan vi hjälpa er?

Liknar detta projekt något som du behöver hjälp med?

Eller har du någon annan idé som du vill ha hjälp med att förverkliga? Skriv en kommentar i fältet, eller hör av dig till Martin Kristing för att boka in en timmes kostnadsfri rådgivning hos oss.
ragnvald.brouwer@ucsit.se

0763-13 80 43

Liknande kundcase

Always on VPN - Creanova
always on VPN

Creanova – Övergång till Always on VPN

Modernisering av lokalt Nätverk Om Creanova Saknar du lösning för fjärråtkomst till organisationens nätverk och resurser? Creanova AB startade sin verksamhet våren 1998. Deras specialområde

Läs mer