Integrering – Topdesk & Visma

Automatisering

Integrering mellan Topdesk och Visma

Saknar du någon funktion i befintligt system? Läs om hur våra utvecklare löste integrering mellan Topdesk och Visma.

När kunden hanterar ett serviceärende i Topdesk, vill kunden inte behöva arbeta dubbelt och fylla i information även i Visma. Därför utvecklade vi en integration som möjliggör för kunden att enbart behöva lägga in informationen i Topdesk, som därefter automatiskt synkroniseras i Visma & en faktura skickas automatiskt ut till kund vid slutet på månaden.

Lösningen

Vi har synkroniserat varje ärende & serviceförfrågan i Topdesk med respektive kund i Visma så att användare i Topdesk. Detta gör att användaren i Topdesk enbart behöver fylla i hur länge den har jobbat per ärende, så skickas den upp till Visma. Vid månadens slut sammanställs samtliga ärenden och dess timmar, och en faktura autogenereras och skickas därefter till kund.

tekniken

Detta är ett typiskt projekt som byggs i C# .NET. En anledning till detta är för att historiskt sett så har affärssystem byggts i Windows-miljö, där C# tillhör samma ekosystem.

Vidare passar programmeringsspråket utmärkt då det är ett s.k. ”typed language”, som gör att samtliga variabler är fördefinierad och säkerställer att inget kan matas in i systemet om det inte är i rätt format eller med rätt följd av information.

Visma & Topdesk logo

Resultatet

Ett sånt här digitaliseringsprojekt är typiskt för bolag som vill effektivisera sin arbetsplats istället för att behöva rekrytera mer. Den långsiktiga vinsten är att varje medarbetare får djupare och mer utmanande arbetsuppgifter, istället för att behöva göra samma, förutsägbara saker. Utöver detta får kunden följande fördelar med ett sånt här projekt:

  • Undviker dubbelarbete, då enbart användare i Topdesk behöver fylla i uppgifter en gång.

  • Mer tid för ekonomiavdelningen att fokusera på annat, då de inte behöver arbeta med fakturaskapande eller informationshämtning manuellt.

  • Mindre risk för fel. T.ex. att råka fylla i fel värden i Visma.
Hur kan vi hjälpa er?

Liknar detta projekt något som du behöver hjälp med?

Eller har du någon annan idé som du vill ha hjälp med att förverkliga? Skriv en kommentar i fältet, eller hör av dig till Martin Kristing för att boka in en timmes kostnadsfri rådgivning hos oss.
martin.kristing@ucsit.se 
0732-32 83 30

Liknande kundcase

Always on VPN - Creanova
always on VPN

Creanova – Övergång till Always on VPN

Modernisering av lokalt Nätverk Om Creanova Saknar du lösning för fjärråtkomst till organisationens nätverk och resurser? Creanova AB startade sin verksamhet våren 1998. Deras specialområde

Läs mer