ETT KUNDCASE

Integration mellan Topdesk & Visma

Konceptet

När kunden hanterar ett serviceärende i Topdesk, vill denne inte behöva arbeta dubbelt och fylla i information även i Visma. Därför utvecklade vi en integration som möjliggör för kunden att enbart behöva lägga in informationen i Topdesk, som därefter automatiskt synkroniseras i Visma & en faktura skickas automatiskt ut till kund vid slutet på månaden.

Lösningen

Vi har synkroniserat varje ärende & serviceförfrågan i Topdesk med respektive kund i Visma så att användare i Topdesk. Detta gör att användaren i Topdesk enbart behöver fylla i hur länge den har jobbat per ärende, så skickas den upp till Visma. Vid månadens slut sammanställs samtliga ärenden och dess timmar, och en faktura autogenereras och skickas därefter till kund.

Resultatet

Ett sånt här digitaliseringsprojekt är typiskt för bolag som vill effektivisera sin arbetsplats istället för att behöva rekrytera mer. Den långsiktiga vinsten är att varje medarbetare får djupare och mer utmanande arbetsuppgifter, istället för att behöva göra samma, förutsägbara saker. Utöver detta får kunden följande fördelar med ett sånt här projekt:

  • Undviker dubbelarbete, då enbart användare i Topdesk behöver fylla i uppgifter en gång.
  • Mer tid för ekonomiavdelningen att fokusera på annat, då de inte behöver arbeta med fakturaskapande eller informationshämtning manuellt.
  • Mindre risk för fel. T.ex. att råka fylla i fel värden i Visma.

Tekniken

Detta är ett typiskt projekt som byggs i C# .NET. En anledning till detta är för att historiskt sett så har affärssystem byggts i Windows-miljö, där C# tillhör samma ekosystem.

Vidare passar programmeringsspråket utmärkt då det är ett s.k. ”typed language”, som gör att samtliga variabler är fördefinierad och säkerställer att inget kan matas in i systemet om det inte är i rätt format eller med rätt följd av information.

Kontaktperson

Liknar detta projekt något som du behöver hjälp med? Eller har du någon annan idé som du vill ha hjälp med att förverkliga? Hör av dig för att boka in en timmes kostnadsfri rådgivning hos oss.

Taha Salim Taha
Affärsutvecklare

076 30 60 546
taha.salim@ucsit.se

Liknande inlägg

läkare som håller i stetoskop
Apputveckling

Appen mHospital, digital doktor i Indien

mHospital är en app som idag är live i Indien där användare har tillgång till digital sjukvård. Detta innebär att kunden beskriver sitt problem genom appen, blir tilldelad en läkare & parterna kan därefter konversera med varandra genom videosamtal.

Läs mer
Apputveckling

Vzual – din digitala butiksassistent

Utmaningen: Har du någonsin gått in i en butik och undrat vart du hittar det du letar efter? Sedan, när du står vid hyllan så hittar du alldeles för många alternativ som får dig att undra vilken produkt som är rätt för dig?

Då löser Vizual ditt problem!

Läs mer